• Sharebar

Portret de erou

%title

Sublocotenentul de marină observator Constantin PAVELESCU, erou al Primului Război Mondial

Constantin Pavelescu s-a născut la 14 iunie 1895. După absolvirea liceului, la 12 octombrie 1914, a dat examen la Şcoala de Ofiţeri de Marină pe care a absolvit-o cu medie mare. La 1 iulie 1916 a fost avansat la gradul de sublocotenent şi repartizat în Divizia de Dunăre.

În vederea desfăşurării marilor operaţii militare de amploare din vara anului 1917, aviaţia română, deşi fusese dotată cu avioane moderne achiziţionate din Franţa şi Marea Britanie, ducea lipsă de personal navigant, în special de observatori aerieni. Sublocotenentul Constantin Pavelescu a cerut să treacă în arma aviaţiei şi a urmat un curs de specialitate în şcolile de observatori aerieni de la Bârlad şi Botoşani.

Căpitanul aviator francez De la Perelle, ofiţer-instructor, îl caracterizează astfel: „Sublocotenentul Pavelescu Constantin venit la Şcoala de Observatori Aerieni din marina română este un ofiţer bine pregătit având cunoştinţe de specialitate foarte solide, ceea ce îi vor folosi mult în activitatea de observator aerian. Ştie să folosească instrumentele de navigaţie pentru zborul de noapte, ceea ce va contribui cu bune rezultate la îndeplinirea unor zboruri de noapte, pe care nu poate să le execute orice observator aerian. Ţinută ireproşabilă, cultură generală dezvoltată. A învăţat foarte repede cursurile predate fiind dotat cu o inteligenţă deosebită. Cultură militară suficientă. Îl pasionează zborul şi credem că va face carieră în aviaţia română. Serios şi foarte corect în relaţiile cu gradele inferioare. Bun camarad”.

La sfârşitul lunii iulie 1917, Constantin Pavelescu a absolvit Şcoala de Observatori Aerieni. Este apoi repartizat la Escadrila F. 5, unitate de recunoaştere ce fusese trecută în conformitate cu Ordinul nr. 2454 din 9/22 iulie 1917 al M.C.G. român în subordinea Grupului 2 Aeronautic; personalul navigant urma să execute mai ales misiuni de reglare a tirului bateriilor grele româneşti de calibrul 120 mm.

S-a acomodat repede cu frontul şi îndeplineşte prima misiune de luptă în ziua de 14/27 iulie 1917 împreună cu ajutorul de sublocotenent aviator Ioan Dumitrescu. În numai zece zile a reuşit să înveţe tainele reglării şi dirijării tirului pe frontul de la Mărăşeşti. A pus multă pasiune şi suflet în toate misiunile pe care le îndeplinea, fiind respectat de toţi camarazii de escadrilă.

Căpitanul de marină aviator inginer Radu Irimescu, comandantul Escadrilei F. 5, care îşi făcuse studiile la Academia navală din Kiel – Germania şi urmase cursurile Universităţii Politehnice din Sharlottenburg – Berlin, deci ofiţer cu educaţie germană îl nota, astfel: „Ofiţerul de marină observator Pavelescu Constantin s-a prezentat la unitate în ziua de 13 (26) iulie 1917. Are referinţe bune date de instructorii francezi şi români de la Şcoala de observatori aerieni. Sănătos şi rezistent. Poate suporta compania. Cunoştinţe de specialitate suficiente pentru a îndeplini misiunile ordonate. Cultură generală bună. Îi place să citescă lucrări de specialitate în limba franceză pe care le primeşte de la locotenentul Houlon. Foarte bun camarad. Serios şi foarte corect. Inteligent, ţinută ireproşabilă, chiar pedant. Îi place să zboare şi să îndeplinească orice fel de misiune, chiar cele cu un grad mare de pericol. Inteligent, cu judecată sănătoasă. Ştie să ia măsuri corecte în situaţii dificile. Fiecare pilot din escadrilă îl preţuieşte şi vrea să zboare cu el în echipaj. Foarte corect cu subalternii. Sunt convins că va face carieră în aviaţie dar şi în marină.”

În luna august 1917 îndeplineşte 28 de misiuni în care se distinge „prin felul cu care a executat mai multe zboruri în timpul operaţiunilor din vara anului 1917, reglând într-o zi, cu deplin succes, tirul a 8 baterii ruseşti. A adus relaţii preţioase asupra bateriilor inamice şi a avut două lupte aeriene pe care le-a susţinut cu multă iscusinţă.”

Pentru felul în care şi-a îndeplinit misiunile de luptă, pentru curajul dovedit, a fost decorat prin I.D.R. nr. 1223 din 4 noiembrie 1917 cu Ordinul „Steaua Romniei” cu spade, în gradul de cavaler.

Din nefericire viaţa sublocotenentului de marină observator Constantin Pavelescu a fost scurtă. În ziua de 30/12 septembrie 1917, la ora 8.30, a plecat într-o misiune – pentru reglarea tirului unor baterii grele româneşti subordonate Grupului de artilerie grea colonel Paplica – împreună cu plutonierul pilot Ioan Sava – Câmpineanu. Timpul nu era favorabil din cauza ceţii dese. Farman-ul 40 nr. 2492 a coborât până la altitudinea de 1700 m pentru ca observatorul să poată distinge exploziile obuzelor trase de bateriile româneşti în liniile inamice. Artileria antiaeriană germană de la Panciu a deschis un foc violent şi şase schije au lovit Farman-ul 40, „o schijă îl loveşte mortal pe sublocotenentul Pavelescu Constantin intrând prin spate şi ieşind prin abdomen, traversându-i ficatul. Pilotul aterizează imediat la Domneşti, de unde ofiţerul rănit este transportat la Spitalul din Pufeşti şi operat imediat”.

Rana fiind foarte gravă, „sublocotenentul Pavelescu Constantin se stinge din viaţă la ora 13.15. Escadrila Farman 5 şi aviaţia pierdea un ofiţer de valoare excepţională care a murit ca un erou, îndeplinindu-şi datoria până la sacrificiul vieţii”, nota într-un raport căpitanul de marină aviator inginer Radu Irimescu, comandantul Escadrilei de recunoaştere şi bombardament uşor F. 5.

Pentru curajul dovedit în timpul misiunilor de luptă, sublocotoententul de marină observator Constantin Pavelescu a fost decorat post-mortem cu Ordinul „Coroana României”, cu spade în grad de cavaler şi panglică de „Virtutea Militară”.

(Sursa: Dr. Valeriu Avram, Zburătorii României, Colecţia „Cultul Eroilor”, Oficiul Naţional pentru Cultul Eroilor, Editura Alpha MDN SA, Buzău, 2007)