Zboruri pentru pace

Mirela Vîță · 28.09.2020
Să cunoaștem misiunile Detașamentului de elicoptere  Carpathian Pumas din Mali
 
Parcă mai ieri povesteam despre preluarea responsabilităților de la colegii din rotația I, primele misiuni și acomodarea treptată cu tărâmul întins și roșiatic al Maliului.
Cu mai mult de 12 luni în urmă, în august 2019, primii militari trimiși în cadrul detașamentului precursor salutau drapelul României arborat în baza Camp Castor, alături de steagurile națiunilor participante la misiunea MINUSMA.  „Acum misiunile de zbor au ajuns să facă parte din cotidian, un cotidian care ne ține mereu în priză.” observă comandantul patrulei de elicoptere.

Elicopterele românești au parcurs mai mult de 1100 de ore de zbor în spațiul aerian malian. Pentru îndeplinirea misiunii noastre prioritare, cea de evacuare medicală aeriană, peste 40 de persoane (personal ONU și al Forțelor Armate Maliene) au fost preluate din teren, în momentele în care aveau cel mai mult nevoie, pentru a beneficia de îngrijire medicală (monitorizare și tratament medical de urgență) și transport către cea mai apropiată facilitate medicală disponibilă.

"Acestea sunt misiunile care ne aduc cea mai mare satisfacție, deoarece știi că ai contribuit la salvarea vieții unui om", puncta într-o discuție, zilele trecute, unul dintre piloți. Dacă misiunile MEDEVAC sunt prioritare prin importanța și gradul de urgență, respectiv nevoia de reacție rapidă, un alt tip de misiuni ocupă o pondere mare din cele desfăsurate de militari români aici în Mali: cele care țin de sprijinul convoaielor ONU (peste 200 de ore de zbor).

Să nu uităm că misiunea ONU se desfășoară într-o țară cu o suprafață de 5 ori mai mare ca a României, unde transportul de materiale și echipamente se face predominant pe roți, folosind o infrastructură slab amenajată sau de multe ori impracticabilă.

Transportul materialelor (combustibil, provizii) și al echipamentelor către bazele ONU din zone greu accesibile se dovedește o provocare pentru MINUSMA. Convoaiele logistice pot fi alcătuite din zeci de autovehicule (50-80), formând o coloană întinsă pe mai mulți kilometri, iar provocările întâlnite de-a lungul rutei, care le pot încetini deplasarea, țin atât de mediul natural cât și de cel de securitate și variază de la stricarea unor autoturisme, la traversarea greoaie a zonelor inundate, împotmolirile în nisip, acolo unde nu există drumuri amenajate, până la un grad de expunere vulnerabil în fața elementelor ostile. Pentru asigurarea protecției, misiunile de escortă a convoiului la sol sunt îndeplinite de obicei de militari din țările africane contributoare.

Deplasarea unui convoi logistic de la punctul A la punctul B poate dura până la 2 săptămâni, timp în care acesta este expus atacurilor sau hărțuirilor din partea elementelor ostile, grupări teroriste sau de crimă organizată. Tacticile acestora de atac variază de la amplasarea de dispozitive explozive improvizate de-a lungul rutei până la hărțuire și atacul direct asupra membrilor convoiului.

Astfel, zona noastră de responsabilitate, comparativă ca întindere cu teritoriul României, cuprinde 4 rute principale de-a lungul cărora, la nevoie, suntem solicitați pentru asigurarea sprijinului aerian, prin însoțirea respectivului convoi la trecerea prin puncte vulnerabile și executarea cercetării aeriene pe traiect. Cum se desfășoară și care sunt particularitățile acestor misiuni?

Solicitările de misiune vin cu cel puțin 24 de ore înainte, dar totdeauna e nevoie de flexibilitate în planificare, deoarece situația din teren de cele mai multe ori suferă modificări, convoiul deplasându-se mai repede sau mai încet decât estimarea inițială. Fără a descrie întreg lanțul procedural, trebuie să evidențiez că este necesar un schimb de informații permanent cu cei de la sol. Dacă deplasarea se face pe o ruta nouă, atunci se poate executa și un zbor de cercetare prealabilă, având la bord un reprezentant din partea convoiului, pentru identificarea segmentelor vulnerabile (puncte obligatorii de trecere, poduri, zone inundabile, zone “roșii”, cu o incidență mare a atacurilor) și o mai bună planificare a întregului program.

La briefingul zilnic al detașamentului se prezintă situația actualizată din teren, atât pentru a ajusta misiunile deja planificate, cât și pentru a încerca să se previzioneze nevoi viitoare. Nevoia de informații este permanentă chiar dacă pentru o anumită zi nu a fost solicitată escortarea și patrularea aeriană, totuși se poate întâmpla oricând să apară o urgență de evacuare medicală aeriană pentru trupele aflate în aria de responsabilitate.   Uneori se poate determina dinamica din teren: știm că anumite tipuri de convoaie, în funcție de dotările logistice sau procedurile specifice, se mișcă mai repede sau mai încet sau că particularitățile anumitor zone impun un anumit ritm al deplasării. Peste toate acestea se adaugă și factorul meteo, sezonul ploios aducând schimbări drastice de pe-o zi pe alta, prin inundarea anumitor porțiuni de drum.

O etapă importantă în executarea propriu zisă a misiunii o reprezintă observarea oricăror elemente suspecte de-a lungul traiectului cercetat, care pot constitui potențiale pericole pentru militarii ONU: autovehicule care blochează puncte obligatorii de trecere, coloane auto cu însemne de identificare ale grupărilor ostile, persoane înarmate sau care desfășoară activități de construcții/săpături de-a lungul drumului. Descrierea și localizarea elementelor suspecte sunt transmise atât către cei care asigură protecția convoiului la sol, cât și structurilor de comandă, care pot trimite echipe specializate să verifice zonele indicate (cercetare, EOD). Au fost cazuri când, în urma acestor raportări, s-a reușit dejucarea planurilor de instalare a unor dispozitive explozibile improvizate.

De cele mai multe ori, prezența sprijinului aerian are rolul de a descuraja elementele ostile, oferind celor de la sol siguranța că vor ajunge cu bine la destinație. Nu de puține ori elicopterele românești sunt întâmpinate de militarii ONU de la sol cu brațele deschise, cu saluturi energice și zâmbete de recunoșțință. E ușor de înțeles bucuria cu care privesc sprijinul nostru, când se află într-un teren expus, iar drumul până la cea mai apropiată localitate are sute de kilometri distanță.

În executarea acestor misiuni, cele mai mari satisfacții vin la final, de fiecare dată când convoaiele ONU ajung  cu bine la destinație.